Kamermuziekcoaching voor leden van het Viotta Orkest: 

Docenten 2014 (data in februari en maart)

 

Pauline Oostenrijk (hobo): ontving in 1999 de Nederlandse muziekprijs; is als solo-hoboïste verbonden aan het Residentie Orkest en is zeer actief als kamermusicus (o.a. als lid van het Orlando Kwintet, het Barokensemble Oostenrijk-Jansen en de gezelschap Nieuw Amsterdams Peil); was meerdere jaar hoofdvakdocente aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam en heeft veel ervaring in het coachen van amateurensembles (o.a. jaarlijks tijdens het Orlando Festival)

Pauline geeft les op het weekend eind maart              

 


Benzion Shamir (viool): was jarenlang primarius van het Daniel Kwartet en concertmeester van het Rotterdams Philharmonisch Orkest; is hoofdvakdocent aan het Conservatorium Rotterdam en gastdocent voor kamermuziek aan de Eastman School of Music, Western Washington University, en South Dakota University; coach van strijkkwartetten waaronder het Aviv -, het Ruijsdael - en Rubens Kwartet; heeft veel ervaring in het coachen van amateurmusici (o.a. tijdens de Zeister Muziekdagen en het Kamermuziek Atelier Delft)

Benzion geeft les op het weekend eind maart



                                

Edith van Moergastel (altviool): sinds vele jaren altvioliste in het Koninklijk Concertgebouw Orkest en zeer actief in verschillende kamermuziekformaties; kamermuziekpartner van o.a. het Storioni Trio, het Matangi Kwartet en Peter Masseurs; diverse cd-opnames met kamermuziekwerken van Mendelssohn, Leo Smit en Rudolf Escher; geeft jaarlijks kamermuzieklessen  bij Verano Musical, een project voor Spaanse jongeren

Edith geeft les in de februari week en het weekend eind maart

 

 

Ásdís Valdimarsdóttir (altviool): studeerde altviool aan de Julliard School of Music in New York bij Paul Doktor, Felix Galimir en het Juilliard Quartet en later in Detmold bij Nobuko Imai; medeoprichter van het Miami String Quartet; van 1995-2003 lid van het Chilingirian String Quartet; speelde in verschillende kamerorkesten zoals de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, het Chamber Orchestra of Europe en het Ensemble Modern; is tegenwoordig hoofdvak- docent aan het Koninklijke Conservatorium Den Haag en The Royal Northern Collegeof Music, Manchester

Asdis geeft les in de februari week en het weekend eind maart

 


Sidonie Riha (viool/altviool): tweede violiste van het Duits-Zwitserse Faust Quartet; vroeger vele jaren violiste van het Nederlandse Rubens Kwartet; was o.a. gastdocente voor kamermuziek aan de University of Bloomington, het Barratt Due Instituut Oslo en de conservatoria van Rotterdam, Tilburg en Maastricht; is regelmatig gastspeler in het Nederlandse Kamerorkest, de Deutsche Kammerakademie en het Berner Kammerorchester; geeft regelmatig kamermuziek masterclasses in Italië, Noorwegen en Zwitserland

Sidonie geeft les in de februari week



Oene van Geel: (altviool, improvisatie): actief als altviolist,   

improvisator en componist; is een muzikale avonturier wiens muziekstijl

wordt beïnvloed door jazz, Indiase muziek, klassieke kamermuziek en vrije improvisatie; sinds vele jaren altviolist in verschillende ensembles: o.a. Zapp 4, Estafest en The Nordanians; won o.a. de Boy Edgar Prijs (2013), de Sena Performers Toonzetters Prijs (2012 met Zapp 4), de Kersjes Prijs (2005, en de Dutch Jazz Competition (2001); componeert voor zijn eigen groepen, maar ook     voor andere ensembles en solisten zoals: De David Kweksilber Big Band, Amstel Quartet, Amsterdam Sinfonietta, Matangi Quartet en Calefax

Oene geeft de improvisatie-workshop op het weekend eind maar



kamermuziek Coaching voor leden van het Viotta Orkest 2013:

i.s.m. het Huygens Festival, het Matangi Kwartet en de Wim Bredenhorst Stichting organiseerde de Stichting KamermuziekAteliers Nederland een kamermuziek-weekend voor de leden van de Viotta Jeugdorkesten Den Haag


lees hier het verslag door de Vereniging  Viotta Jeugdorkesten:

Een weekend snuffelen aan kamermuziek !!

In de orkesten van Viotta spelen de leden onder leiding van een dirigent. Die bepaalt wanneer de musici moeten inzetten, welk tempo wordt aangehouden, waar/welke accenten moeten worden gelegd in de uitvoering, etc. Bij de uitvoering van veel kamermuziek ontbreekt een dirigent. De leden van duo’s, trio’s, kwartetten, kwintetten, sextetten (en ga zo maar door) moeten al dat soort zaken onderling regelen. Sommige afspraken worden vooraf gemaakt, maar een hoop moet ook tijdens het spelen met elkaar worden afgestemd. Zij communiceren met elkaar door middel van oogcontact, gebaar en beweging. Om mooi te kunnen samenspelen in zo’n kleine bezetting is veel oefening nodig,  goed begrip van de muziek en elkaars aandeel daarin.

Toen het KamermuziekAtelier Nederland voorstelde een workshop te verzorgen voor leden van Viotta, die eens aan het beoefenen van ensemblespel zouden willen ruiken, was dat niet tegen dovemansoren gezegd. Op 25 mei was het zover. Drie ensembles, een kwartet, een kwintet en een trio, bestaand uit leden van drie van de Viotta orkesten, kregen ieder een uur lang intensief uitleg en praktische aanwijzingen van Sidonie Riha, lid van het Faust Quartet (www.faust-quartett.com/en/).

Daar bleef het niet bij! De volgende dag waren de deelnemers welkom in het Ludens Theater in Voorburg (voorheen Theater De Tobbe) voor een les ensemblespel, verzorgd door de leden van het Matangi-kwartet  (www.matangi.nl).
Het enthousiasme onder de deelnemers was groot en laat zich uitdrukken in woorden als (erg) leuk, leerzaam en enthousiasmerend. Beslist voor herhaling en uitbreiding met meer deelnemers vatbaar!